Już blisko 3 tys. kierujących straciło prawo jazdy za przekroczenie prędkości na obszarze zabudowanym

W okresie ośmiu miesięcy 2020 roku w Małopolsce ujawniono 2968 wykroczeń dotyczących przekroczenia prędkości o ponad 50 km/h na obszarze zabudowanym tj. więcej o 1375 niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, co stanowi wzrost o 86 % (od stycznia do sierpnia 2019 roku ujawniono 1593 wykroczenia).

Przedstawione liczby pokazują jak kierujący ignorują obowiązujące przepisy ruchu drogowego. Nawet tak duża dolegliwość jaką jest zatrzymanie prawa jazdy na trzy miesiące, nie powstrzymuje niektórych kierowców od takich zachowań na drodze.

Główną przyczyną wypadków drogowych jest niedostosowanie prędkości do panujących warunków na drodze, dlatego policyjne działania są szczególnie nasilone w tym zakresie. W celu eliminowania z ruchu kierujących rażąco łamiących przepisy ruchu drogowego, w tym jeżdżących z nadmierną prędkością, w lipcu 2019 roku została powołana grupa SPEED. Działania policyjne wpływają na poprawę bezpieczeństwa na małopolskich drogach, gdyż w ciągu ośmiu miesięcy tego roku odnotowano mniej wypadków, zabitych i rannych niż w ciągu ośmiu miesięcy 2019 roku. W bieżącym roku doszło do:

  • 1527 wypadków, tj. o 467 mniej, co stanowi spadek o 23%;
  • w wypadkach 108 osób poniosło śmierć, tj. o 5 mniej, co stanowi spadek o 4,4%;
  • odnotowano 1737 rannych, tj. o 626 mniej, co stanowi spadek o 26 %.

Analiza stanu bezpieczeństwa w roku 2020 pokazuje, że w 87 % kierujący byli sprawcami tych zdarzeń, a główną przyczyną była nadmierna prędkość. Z tego powodu doszło do 341 wypadków (czyli co czwarty wypadek). Ponadto:

  • w wypadkach tych 23 osoby poniosły śmierć co stanowi 30 % zabitych;
  • odnotowano 425 osób rannych, co stanowi 28 % wszystkich osób, które doznały obrażeń ciała w wyniku nadmiernej prędkości kierujących.

Dokonując analizy wymienionych danych, można stwierdzić, że liczne działania policyjne w zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach przyczyniły się do zmniejszenia ilości wypadków, zabitych i rannych, w sytuacji gdy powodem była nadmierna prędkość. W porównaniu do okresu od stycznia do sierpnia 2019 roku, spadki te wynoszą w granicach około 20 %.

Biorąc pod uwagę zagrożenia jakie stwarzają na drodze kierujący, jak również dokonując szczegółowej analizy zaistniałych wypadków, patrole ruchu drogowego kierowane są w miejsca gdzie dochodzi do największej ilości zdarzeń. Zgłoszenia o miejscach niebezpiecznych, gdzie kierujący rażąco naruszają przepisy ruchu drogowego, policjanci otrzymują również dzięki Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa. Dzięki temu, wskazane przez mieszkańców rejony są szczególnie nadzorowane przez funkcjonariuszy ruchu drogowego.

Źródło: KWP w Krakowie