Recital Muzyki Polskiej Adama Kośmieji na XXX Sądeckim Festiwalu Muzycznym IUBILAEI CANTUS
Recital Muzyki Polskiej, który odbył się w dniu 11 listopada, zyskał wyjątkowy wymiar dzięki występowi znakomitego pianisty Adama Kośmieji. W ramach XXX Sądeckiego Festiwalu Muzycznego IUBILAEI CANTUS, koncert ten nie tylko podkreślił znaczenie polskiej muzyki, ale także stał się niezapomnianą podróżą przez jej bogatą historię.

Chopin w Nowym Wydaniu – Otwarcie Recitalu

Recital rozpoczął się od znanej Etiudy c-moll op. 10 nr 12 Fryderyka Chopina, która zyskała popularność jako „Rewolucyjna”. W tej kompozycji Adam Kośmieja zaprezentował swoje umiejętności wirtuozowskie, wprowadzając słuchaczy w burzliwy świat emocji. Jego interpretacja była pełna dynamiki oraz napięcia, co doskonale odzwierciedliło dramatyczny charakter utworu. Po Chopinie na scenie pojawiły się mazurki, które chociaż krótsze, ukazały subtelność i wrażliwość pianisty na narodowy styl muzyczny.

Podróż przez Polską Muzykę Fortepianową

W programie recitalu nie zabrakło również mniej znanych, lecz fascynujących utworów. Dwa Mazurki Karola Szymanowskiego połączyły polski folklor z nowoczesnymi dźwiękami, co w wykonaniu Kośmieji brzmiało jak dialog między tradycją a współczesnością. Pianista z wprawą przechodził od liryczności do skomplikowanej struktury harmonicznej, co pozwoliło mu uchwycić duszę tej muzyki. Warto również wspomnieć o Fantazji op. 11 Ludomira Różyckiego, gdzie Kośmieja otworzył przed słuchaczami bogactwo romantycznych fraz i różnorodność nastrojów.

Współczesne Muzyczne Odsłony i Zakończenie Recitalu

Recital wzbogaciły także utwory współczesne, takie jak Krasnoludki Kazimierza Serockiego, które w interpretacji pianistycznej Kośmieji zyskały lekkość i humor. Następnie, w Trzech Preludiach w formie bluesa Alexandra Tansmana, artysta z łatwością przeniósł słuchaczy przez różnorodne emocje, podkreślając bogactwo faktur i nastrojów. Zwieńczeniem wieczoru były trzy utwory Fryderyka Chopina – Walc cis-moll, Walc Des-dur oraz majestatyczny Polonez As-dur, który porwał publiczność swoim rozmachem. W interpretacji Kośmieji walce zyskały lekkość i elegancję, natomiast Polonez zabrzmiał jak hymn triumfu, wywołując entuzjastyczne oklaski.

Adam Kośmieja pokazał, że łączy techniczną perfekcję z głębokim zrozumieniem emocji, co sprawiło, że wieczór był nie tylko koncertem, ale również niezapomnianym przeżyciem artystycznym. Publiczność opuściła salę z silnym wrażeniem, które na długo pozostanie w ich pamięci.

Wsparcie dla Kultury i Sztuki

Warto dodać, że cały projekt XXX Sądeckiego Festiwalu Muzycznego IUBILAEI CANTUS zyskał wsparcie z Krajowego Planu Odbudowy, co potwierdza jego znaczenie dla kultury i sztuki. Całkowita wartość wydarzenia wynosi 131 242,00 zł, z czego 99 120,00 zł pochodzi z funduszy unijnych. Celem festiwalu jest nie tylko przypomnienie ważnych rocznic, ale również promocja regionu oraz rozwój jego gospodarki i turystyki poprzez sztukę.


Na podst. MCK Sokół