Zespoły mobilne będą szczepić pacjentów, których stan zdrowia nie pozwala na przyjęcie szczepionki w punkcie stacjonarnym. Mają za zadanie zapewnić wsparcie już działającym zespołom punktów populacyjnych.

     Dają one możliwość zaszczepienia obłożnie chorych pacjentów z mniejszych gmin i miejscowości, do których nie zawsze jest w stanie dojechać zespół ze stacjonarnego punktu szczepień.

Szczepienia w domu – możliwości dla pacjentów

Obecnie pacjenci, którzy nie mogą samodzielnie dotrzeć do populacyjnego punktu szczepień, mają kilka możliwości:

  1. zespół mobilny populacyjnego punktu szczepień – ma go stacjonarny punkt szczepień. Zespół szczepi pacjentów, którzy zapisali się na szczepienie w populacyjnym punkcie szczepień i ze względu na stan zdrowia wymagają szczepienia w domu. Szczepienie dla pacjenta jest bezpłatne.
  2. wyjazdowy punkt szczepień – czyli zespół dedykowany tylko do szczepień wykonywanych w domu. Dotyczy to osób, które ze względu na stan zdrowia nie mogą samodzielnie dotrzeć do stacjonarnego punktu szczepień, przede wszystkim pacjentów leżących, niesamodzielnych ruchowo, bez możliwości skorzystania z transportu niemedycznego realizowanego przez m.in.: urzędy gmin czy miast. Taki zespół jest wsparciem dla mobilnych zespołów przy populacyjnych punktach szczepień. Chory może umówić się na szczepienie wyłącznie przez swoją poradnię POZ lub pielęgniarkę opieki długoterminowej. Szczepienie dla pacjenta jest bezpłatne.

Aby skorzystać z wyjazdowego punktu szczepień wystarczy zadzwonić do swojej poradni POZ. Lekarze rodzinni lub pielęgniarki opieki długoterminowej najlepiej znają swoich pacjentów, dlatego najszybciej potwierdzą, że konkretna osoba z ich listy potrzebuje szczepienia w domu, ze względów zdrowotnych.
Oznacza to, że na wizytę wyjazdowego punktu szczepień nie ma rejestracji przez internet lub telefonicznie, np. przez infolinię 989.

Dzięki wyodrębnieniu zespołów mobilnych została zapewniona równocześnie odrębna pula szczepionek, co przyspieszy cały proces szczepień w tych grupach.

Szczepienie pacjentów w domu – krok po kroku

  1. Poradnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej przyjmuje zgłoszenie pacjenta lub opiekuna do wyjazdowego punktu szczepień i sprawdza, czy pacjent należy do tego POZ (jest na liście aktywnej poradni).
  2. Poradnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej sprawdza czy pacjent ma skierowanie na szczepienie. Jeśli nie, a pacjent jest w grupie aktualnie szczepionej, wtedy lekarz POZ wystawia skierowanie na szczepienie.
  3. Podstawami do zakwalifikowania pacjenta do szczepienia wyjazdowego są: dokumentacja medyczna i wiedza lekarza / pielęgniarki opieki długoterminowej o stanie zdrowia pacjenta, lub teleporada, lub wywiad z opiekunem pacjenta.
  4. Jeśli lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu przez wyjazdowy punkt szczepień, wtedy lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej odnotowuje to w dokumentacji medycznej i przekazuje taką informację do wyjazdowego punktu szczepień.
  5. Lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej może też przekazać informację o pozytywnej kwalifikacji do szczepienia w domu bezpośrednio pacjentowi lub jego opiekunowi, który następnie kontaktuje się z najbliższym wyjazdowym punktem szczepień.
  6. Wyjazdowy punkt szczepień rejestruje pacjenta na szczepienie, ustala termin szczepienia i informuje o tym pacjenta lub jego opiekuna.
  7. O zakwalifikowaniu do szczepienia decyduje lekarz wyjazdowego punktu szczepień. Jeśli pacjent pozytywnie przejdzie kwalifikację, zostaje szczepiony pierwszą dawką preparatu. W dniu szczepienia ustalana jest również data drugiej dawki podania szczepionki.


     Procedura szczepienia wyjazdowego jest więc zbliżona do szczepienia w punkcie stacjonarnym. Zespół wyjazdowy przynajmniej 15 minut po szczepieniu obserwuje pacjenta pod kątem wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Jeśli takie wystąpią, zespół wyjazdowy jest przygotowany, aby pomóc pacjentom w domu.

Zgodnie z informacją Wojewody Małopolskiego z dnia 01.03.2021 r.  dla obszaru Sądeckiego utworzono:

Zespół wyjazdowy - Mobilny Punkt Szczepień Centrum Medyczne - liczba zespołów 2, dane teleadresowe do podmiotu wykonującego działalność leczniczą - świadczącego usługi w ramach wyjazdowego punktu szczepień: 
 Miłosz Woźniczko , Wolbrom, 32-340 ul. Jesionowa 6 tel. 602-608-121

Zgodnie z informacją wyżej podaną,  pacjent chcący skorzystać ze szczepienia w domu w ramach wyjazdowego punktu szczepień powinien najpierw skontaktować się z lekarzem POZ/ pielęgniarką opieki długoterminowej.

Autor: AM
Źródło: https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/szczepienie-pacjentow-w-domu-nfz-zorganizowal-ponad-100-dodatkowych-punktow,7924.html
Dodano: 2021-03-04 10:40:49