Waga opony. Co warto wiedzieć?
Obecnie potrzeby użytkowników opon samochodowych są zróżnicowane, dlatego na rynku można znaleźć wiele rodzajów ogumienia charakteryzujących się różnymi rozmiarami oraz innymi parametrami. Bardzo ważną kwestią jest budowa bieżnika, przeznaczenie opony czy też jej materiał wykonania. Nie należy jednak zapominać o pozostałych ważnych cechach, takich jak masa ogumienia. Warto uzyskać więcej informacji na temat tego parametru oraz jego wpływu na właściwości jezdne. Wielu producentów stosuje różne rozwiązania w celu osiągnięcia odpowiedniej masy opon. Zwykle dotyczą one wewnętrznej konstrukcji ogumienia.

Jaka jest waga opony? Przykładowe wartości masy

Przede wszystkim trzeba mieć świadomość tego, że nie istnieje żadna uniwersalna wartość masy ogumienia. Jest ona bowiem uzależniona od wielu różnych czynników, takich jak między innymi:

  • mieszanka gumowa wykorzystana w procesie produkcji,
  • rzeźba bieżnika,
  • rozwiązania technologiczne zastosowane w oponach,
  • rozmiar ogumienia (im jest on większy, tym większa powinna być masa opony).

Rynek opon samochodowych w Polsce jest bardzo szeroki i obejmuje wiele typów ogumienia o zróżnicowanych rozmiarach i przeznaczeniu. Przykładowo opony o rozmiarze 185/70 R13 mogą ważyć około 7-7,2 kg, a ogumienie 195/65 R15 waży około 8,2-9 kg. W przypadku opon przystosowanych do 20-calowych felg ich masa potrafi być całkiem spora i może ona sięgać nawet poziomu 15 kilogramów. Popularne modele i rozmiary opon ciężarowych są jeszcze cięższe. Ich masa mieści się w zakresie 30-80 kg.

Waga opony i jej wpływ na parametry jazdy

Producenci ogumienia samochodowego starają się opracowywać coraz nowsze rozwiązania, które mają na celu jak największe obniżenie masy opon. Nic w tym dziwnego, ponieważ waga wpływa na opory toczenia. Im jest ona mniejsza, tym mniej siły potrzebuje samochód, aby wprawić koło w ruch. To z kolei umożliwia zmniejszenie średniego zużycia paliwa i negatywnego oddziaływania na środowisko poprzez emisję mniejszej ilości spalin.

Bardzo dobrą ekonomią pod względem oporów toczenia wyróżnia się marka Pirelli: https://www.24opony.pl/opony-pirelli.html.

Dodatkowo masa nieresorowana (na którą składa się waga opon i felg) po obniżeniu zapewnia lepsze osiągi, jeśli chodzi o hamowanie, przyspieszanie, wyższy komfort jazdy i większą precyzję kierowania samochodem. Dodatkowo mniejsze obciążenie elementów zawieszenia wpływa korzystnie na ich żywotność.

W związku z powyższym, szerokie grono producentów stara się zmniejszać masę kolejnych generacji swojego ogumienia. Zapewnia to nie tylko lepsze osiągi pojazdów, ale również dla producentów oznacza niższe koszty wytwarzania. Wyjątkiem są opony przeznaczone do pojazdów terenowych, w których masa ma istotny wpływ na skuteczne pokonywanie nierówności i trudnych tras poza asfaltem.

W jaki sposób producenci obniżają masę ogumienia?

Producenci posiadają pewne standardy dotyczące masy ogumienia, która musi być taka sama niezależnie od fabryki, która produkuje dany model. Do grona metod obniżenia masy opon, można zaliczyć następujące sposoby stosowane przez producentów:

  • tworzenie projektów obejmujących lżejsze konstrukcje o optymalnych parametrach, co jest możliwe dzięki obecnemu rozwojowi technologicznemu,
  • wykorzystywanie materiałów o mniejszej masie (chodzi tu między innymi o lżejsze, ale równie solidne kordy stalowe albo tekstylne bazujące na lżejszych włóknach),
  • zmniejszanie masy elementów składających się na opony, takich jak na przykład (zwężenie opasania, czoła opony, bieżnika, itp.).

Na rynku działalność prowadzi wiele sklepów, w których można bez problemu kupić zróżnicowane typy opon. Różnią się one od siebie nie tylko budową i rozmiarami, ale również masą.