Sceny naiwności w SOKÓŁ - farsowy kocioł sposobów na codzienny lęk i śmiech

2 min czytania
Sceny naiwności w SOKÓŁ - farsowy kocioł sposobów na codzienny lęk i śmiech

W sali Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ zrobiło się teatralnie głośno - i trochę przewrotnie. Mieszanka farsy, kryminalnego podtekstu i społecznej obserwacji trafiła prosto pod strzechy miejskiej widowni w Nowym Sączu.

  • Sceny naiwności pokazują, jak prosty podstęp rozpędza farsową lawinę
  • Twórcy utrzymali tempo i rytm - publiczność reagowała żywo, a finał przewraca oczekiwania

Sceny naiwności pokazują, jak prosty podstęp rozpędza farsową lawinę

Spektakl Krzysztofa Kędziory, wystawiony przez Teatr Robotniczy im. Bolesława Barbackiego, postawił w centrum historię Danuty - kobiety 60+, której ufność wobec „autorytetu munduru” i gotowość do pomocy uruchamia serię zabawnych, ale też niepokojących zdarzeń. Motyw oszustwa „na wnuczka” okazał się punktem zapalnym dla ciągu nieporozumień, sąsiedzkich sprzeczek i niespodziewanych zawirowań uczuciowych - wszystko skrojone pod rytm szybkich dialogów i farsowego tempa. 😊🎭

W tym pokazie reżyser Janusz Michalik zbudował sytuację, w której groteska przeplata się z trafnymi obserwacjami o kruchości codziennego poczucia bezpieczeństwa. W rolach wystąpili Dorota Kaczmarczyk, Monika Zagórowska, Zbigniew Dziedzic, Janusz Michalik, Elwira Michalska i Grzegorz Niesporek. Pokaz zamykał tegoroczny cykl SCENY SOKÓŁ i odbył się 1 grudnia 2025 w sali im. L. Lipińskiego Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ.

Twórcy utrzymali tempo i rytm - publiczność reagowała żywo, a finał przewraca oczekiwania

Na scenie wyraźnie dało się odczuć, że inscenizacja stawia na tempo i kontrasty postaci - komizm sytuacyjny idzie tu w parze z przerysowaną charakterystyką bohaterów. Wejście Bożeny jako przyjaciółki Danuty i Waldemara jako samozwańczego detektywa wprowadziło element drobnej intrygi, która bardziej odsłaniała ludzkie słabości niż kryminalne zawiłości. Publiczność reagowała żywo zarówno na slapstickowe momenty, jak i na subtelniejsze akcenty społecznej krytyki. 😂

Finał, zgodnie z konwencją farsy, przyniósł rozwiązanie zagadki, ale też odwrócił parę oczekiwań widza - „wróg” okazał się postacią bliższą bohaterce, niż sugerowały wcześniejsze tropy. Prawa autorskie do sztuki w Polsce reprezentuje Agencja ADiT w Warszawie. 🎭

Warto śledzić repertuar SOKÓŁ, bo takie spektakle pokazują, że lokalna scena potrafi łączyć rozrywkę z refleksją i wyciągać na światło dzienne tematy bliskie mieszkańcom.

na podstawie: MCK.

Autor: krystian