Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Nowy Sącz

Franczyza: czym jest i jak działa?

Prowadzenie własnego biznesu na zasadach franczyzy bez wątpienia stanowi jedną z najbardziej atrakcyjnych a zarazem bezpiecznych alternatyw dla modelu standardowego, czyli budowania firmy od podstaw.

Pomimo tego jednak można stwierdzić, że franczyza wciąż nie cieszy się w Polsce takim zainteresowaniem ze strony początkujących przedsiębiorców, jak ma to miejsce chociażby w wielu krajach Europy Zachodniej.

Zapewne sytuacja ta w sporej mierze wynika po prostu z braku powszechniejszej wiedzy na temat tego, czym właściwie jest franczyza oraz jakie są najważniejsze zalety prowadzenia własnego biznesu według tego modelu.

Franczyza: czym jest i jak działa?

Franczyza może być uznawana za coś w rodzaju "dzierżawienia marki". Istotną, konstytutywną cechą tego wariantu prowadzenia własnej działalności gospodarczej jest bowiem to, że przedsiębiorca nie musi budować renomy prowadzonego przez siebie biznesu od postaw. Działalność odbywa się bowiem pod szyldem znacznie większej i powszechnie znanej marki.

Przedsiębiorcy często wiążą pewne obawy odnośnie franczyzy ze względu na to, że rozwiązanie to wiąże się kosztami, które nie występują w przypadku standardowego modelu własnej działalności gospodarczej. Istotnie, za możliwość korzystania z szyldu większej firmy trzeba płacić. Przedsiębiorcy nie płaci jednak żadnej z góry określonej kwoty, lecz po prostu oddaje franczyzodawcy pewien odsetek osiąganych przez siebie dochodów.

Czy w takim razie franczyza może być uznawana za rozwiązanie opłacalne? Odpowiedź brzmi: jak najbardziej tak. Faktycznie, prowadząc biznes na zasadzie franczyzy przedsiębiorca jest zobowiązany do dzielenia się osiąganymi dochodami z firmą, która dzierżawi mu swój wizerunek. Praktyka pokazuje jednak, że w przypadku franczyzy zyski są nieporównanie większe od strat.

Na jakie korzyści przede wszystkim może liczyć przedsiębiorca, który zdecyduje się działać na zasadach franczyzy? Należy wymienić tutaj przede wszystkim:

1. Już istniejącą renomę prowadzonego biznesu(zostaje ona dana razem z szyldem marki). To oznacza z jednej strony brak konieczności budowania renomy wśród klientów od podstaw, zaś z drugiej rzeczy znacznie mniejsze nakłady na marketing.

2. Możliwość korzystania z różnego rodzaju form wsparcia, oferowanych przez firmy udzielające franczyzy. Mowa tutaj między innymi o całkowicie bezpłatnej pomocy w zakresie wyboru lokalizacji biznesu, prowadzenia księgowości czy też procesu rekrutacji pracowników. Bardzo często franczyzobiorcy oferują współpracującym z nimi przedsiębiorcom również możliwość udziału w rozlicznych kursach oraz szkoleniach dla pracowników.

Więcej informacji

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o biznesie franczyzowym, wejdź na stronę Franczyza w Polsce - portal o franczyzie.