Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Nowy Sącz

składniki odżywcze

Białka, tłuszcze, węglowodany to właśnie te składniki odżywcze, które wypełniają nasz organizm witalnością, energią i są źródłem elementów niezbędnych do jego funkcjonowania. Z nich składają się błony i wewnętrzna zawartość naszych komórek. Potrzebujemy ich do utrzymania prawidłowego funkcjonowania organizmu. W jakich ilościach powinniśmy spożywać węglowodany, tłuszcze i białka?

Do czego potrzebujemy węglowodany, tłuszcze i białka?

Węglowodany to nic innego jak cukry, które dostarczają nam energię w ciągu dnia do funkcjonowania. Mózg i mięśnie odżywiają się właśnie węglowodanami, a dokładniej glukozą. Jeśli nie dostarczamy odpowiedniej ilości węglowodanów, to narażamy się na zmęczenie i rozdrażnienie w ciągu dnia. Do węglowodanów zaliczamy również błonnik, który reguluje pracę naszego przewodu pokarmowego. Węglowodany regulują również metabolizm tłuszczy i chronią też białka ustrojowe przed ich rozpadem i niedoborami. Tłuszcze również są źródłem energii (1 g tłuszczu dostarcza 9 kcal) i zapewniają na długo uczucie sytości. Witaminy A, D, E i K potrzebują właśnie tłuszczu, abyśmy mogli je przyswoić. Poza tym tłuszcze są istotnymi elementami w procesie budowy komórek i błon komórkowych. Trzeba jednak pamiętać, że nadmiar tłuszczu w diecie może doprowadzić do znacznego przewyższenia dziennego zapotrzebowania na kalorie i przyrostu wagi. Z kolei, jeśli nasza dieta będzie zbyt uboga w tłuszcz, pojawią się problemy skórne, wypadające włosy i problem z gojeniem ran.

Jak zaplanować i utrzymać zdrową dietę?

Białko potrzebujemy przede wszystkim do wzrostu i odbudowy (pełni funkcję budulcową). Wzrost dotyczy oczywiście dzieci, natomiast odbudowa to nic innego jak odbudowa i nadbudowa mięśni, gojenie ran, tworzenie blizn, regeneracja złuszczonego naskórka itp. Białka produkują przeciwciała i zwiększają odporność komórkową, a także dbają o równowagę wodną i kwasowo – zasadową. Ważną jego funkcją jest regulacja procesów życiowych poprzez pobudzanie wydzielania hormonów, np. insulina. U dzieci niedobór białka w diecie niesie poważne konsekwencje w ograniczeniu wzrostu oraz rozwoju fizycznego. Natomiast w przypadku dorosłych może pogorszyć działanie układu odpornościowego. Nadmiar białka (utrzymujący się przez długi okres) może doprowadzić do wzrostu poziomu cholesterolu, otyłości, miażdżycy, nadciśnienia tętniczego i odwapnienia kości. Według norm żywieniowych idealnie skomponowana dieta powinna składać się z węglowodanów (50-60%), tłuszcze powinny stanowić 15-30%, a białka 15-25%. W utrzymaniu takiej diety może pomóc catering dietetyczny Nowy Sącz.