Georgia Vasileva w Nowym Sączu zachwyciła na Festiwalu Emanacje

Recital, który połączył Barok, Klasycyzm i modernizm — w niedzielę 24 sierpnia publiczność w Nowym Sączu oklaskiwała młodego bułgarskiego pianisty, a repertuar wieczoru pokazał, jak różnorodna potrafi być jedna fortepianowa narracja.
- Sprawdź, co wydarzyło się w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu
- Zobacz, jak brzmiały utwory od Bacha po Bartóka i co o tym mówią mieszkańcy
Sprawdź, co wydarzyło się w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu
W niedzielę 24 sierpnia w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ odbył się recital fortepianowy Georgia Vasileva — przedstawiciela młodego pokolenia pianistów z Bułgarii. Koncert był częścią 13. Festiwalu Muzyki EMANACJE: Tożsamość, przygotowanego przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.
Zobacz, jak brzmiały utwory od Bacha po Bartóka i co o tym mówią mieszkańcy
Program wieczoru objął dzieła reprezentujące rozmaite epoki i style: Preludium i fugę G-dur Jana Sebastiana Bacha, Sonatę f-moll op. 5 nr 3 Johannesa Brahmsa, Sonatę E-dur op. 109 Ludwiga van Beethovena. Po przerwie pianista wykonał Sześć wariacji F-dur op. 34 Beethovena oraz cykl 14 Bagateli op. 6 Béli Bartóka.
W interpretacji utworów Bacha słyszalna była dbałość o klarowność głosów i precyzyjne prowadzenie polifonii. W podejściu do Sonaty Brahmsa Vasilev zwrócił uwagę na proporcje formy i kontrolę dynamiki, prezentując pierwszą część kompozycji bez nadmiernej ekspresji typowej dla niektórych odczytań romantycznych.
Sonata Beethovena zabrzmiała kameralnie — pianista eksponował kontrast między fragmentami motorycznymi a refleksyjnymi pasażami finału, nadając utworowi intymny charakter. W drugiej części koncertu Vasilev skupił się na odmiennej estetyce: Wariacje Beethovena ukazały eksperymentalne pomysły i zmienność faktur, natomiast Bagatele Bartóka wyróżniały się rytmiczną precyzją i wyrazistą artykulacją poszczególnych miniatur.
Recital zakończył się długimi oklaskami publiczności. Występ Georgia Vasileva potwierdził jego umiejętności techniczne oraz przemyślane, świadome podejście do materiału obejmującego różne style i epoki — był to jeden z ciekawszych punktów programu tegorocznej edycji festiwalu.
Na podst. MCK Sokół
Autor: krystian