Jak zaprojektować stronę internetową?

5 min czytania
Jak zaprojektować stronę internetową?

Jak zaprojektować stronę internetową?

Każdy przedsiębiorca wie, że w dzisiejszych czasach, strona internetowa to jeden z podstawowych fundamentów każdego biznesu. Własna witryna pozwala na dotarcie do większego grona potencjalnych klientów, bezpośredni kontakt, profesjonalną prezentację produktów, ale także możliwość budowania relacji. Ważne, aby Twoja strona internetowa była wykonana profesjonalnie i godnie reprezentowała Twoją firmę. Jak zaprojektować stronę internetową? Od czego zacząć i z kim podjąć współpracę? Odpowiedzi na te pytania poznasz w tym artykule.

Od czego zacząć projektowanie strony internetowej?

Zanim podejmiesz jakiekolwiek kroki w kierunku stworzenia strony internetowej, odpowiedz sobie na kilka podstawowych pytań:

  • Ile czasu i pieniędzy chcesz poświęcić na stworzenie witryny?
  • Kim są Twoi potencjalni klienci?
  • Jakie funkcje ma pełnić Twoja strona internetowa?
  • Czy masz wystarczającą wiedzę, czy musisz skorzystać z pomocy?

Cały proces tworzenia strony internetowej będzie o wiele prostszy, jeżeli już na samym początku odpowiesz sobie na powyższe pytania. Jeżeli już to zrobiłeś, pytanie brzmi, co dalej?

Zdefiniuj swoich odbiorców. Każdy chciałby, aby jego stronę odwiedzało jak najwięcej ludzi, natomiast musisz pamiętać o tym, że Twoja firma oferuje konkretne usługi, które kupują konkretne osoby. Budując stronę pod zdefiniowaną grupę potencjalnych klientów, zwiększasz swoje szanse na wysoki wskaźnik konwersji na swojej witrynie. Pamiętaj, że jeśli coś jest do wszystkiego, bardzo często jest do niczego. Postaw na stronę uszytą na miarę Twoich klientów. Co to właściwie oznacza? Tego dowiesz się z dalszej części artykułu.

Jak krok po kroku zaprojektować profesjonalną stronę internetową?

Czego potrzebuje strona internetowa?

Najpierw należy zająć się technicznymi fundamentami strony, bez których nie będzie ona w stanie funkcjonować w Internecie. Takimi fundamentami są:

Domena jest unikalnym adresem internetowym. Pod domeną dostępne są wszystkie zasoby Twojej strony internetowej. Wybierając nazwę adresu domeny, najlepiej zawrzeć w niej nazwę swojej firmy (szczególnie, jeśli jest rozpoznawalna) lub branżę, w której dana firma działa. Każda domena może także posiadać subdomeny, np. dla konkretnej lokalizacji. Domena składa się z nazwy głównej oraz końcówki, czyli rozszerzenia. Ceny domen są różne. Najpopularniejsze i najdroższe są końcówki takie jak .pl, .com, czy też .eu.

Hosting to nic innego jak miejsce wynajęte na serwerze, gdzie przechowywane są wszystkie dane zawarte na stronie internetowej. Takie dane to pliki (np. pliki strony WWW), które pojawią się w przeglądarce, po wpisaniu adresu domeny danej witryny. Wszystkie materiały do pobrania (broszury, katalogi, formularze), które znajdują się pod przekierowaniami wewnętrznymi, także zajmują miejsce wynajęte w serwerowni.

Co powinno znaleźć się na stronie internetowej?

Znasz już odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące Twojej strony internetowej. Wiesz również, co stanowi fundament każdej witryny. To odpowiedni moment, aby zastanowić się, jak powinna wyglądać Twoja strona internetowa oraz jakie elementy zawierać.

  1. Zbuduj strukturę strony internetowej

Witryna musi być przejrzysta i intuicyjna. Jest to niezwykle istotne z punktu widzenia UX, czyli doświadczenia użytkownika.

Tworząc strukturę strony, należy pamiętać o nawigacji, która polega na sposobie poruszania się i wyszukiwania informacji przez odbiorcę na stronie. Ważne jest, aby pamiętać, że nikt nie zna Twojej witryny tak jak Ty. Dlatego na etapie tworzenia projektu należy postawić się na miejscu przyszłego odbiorcy. Zrobisz to, zadając sobie następujące pytania:

  • Czy potrafię intuicyjnie poruszać się na stronie?
  • Czy rozumiem treści i polecenia na stronie?
  • Czy znalazłem informacje, których szukałem?

Jeżeli odpowiedź na powyższe pytania brzmi tak”, wszystko jest w porządku. Jeżeli natomiast Twoja strona będzie niezrozumiała i trudna w obsłudze, potencjalny klient bardzo szybko przejdzie na witrynę Twojej konkurencji. Najlepszym sposobem na uporządkowanie struktury jest wizualizacja mapy strony. Zastanów się, co powinno stanowić główną część Twojej witryny, a następnie pogrupuj wszystkie podstrony, które zostaną następnie rozpisane w menu.

  1. Teksty oraz grafiki

Jeżeli Twoja strona jest już pogrupowana i wiesz, jakie informacje powinny znajdować się na konkretnych podstronach, czas skupić się na ich zawartości. Treści na Twojej stronie muszą być czytelne i zrozumiałe. Stosuj zwroty CTA (wezwania do działania), takie jak np. Sprawdź”, Zobacz”, które wskażą użytkownikowi, jak poruszać się po witrynie. Najlepiej sprawdzają się teksty eksperckie, które zawierają w sobie frazy i słowa kluczowe. Przed napisaniem tekstu, pamiętaj, aby unikać żargonu, zrobić porządny research i pilnować jednego wzoru łączącego wszystkie teksty na stronie.

Grafiki na stronę znajdziesz w internetowych bankach zdjęć. Należy pamiętać, aby grafika jak najlepiej odwzorowywała to, co odbiorca znajdzie w tekście. Grafiki na stronie powinny posiadać także odpowiednie atrybuty, takie jak m.in. atrybuty alt (alternative text).

Jak zadbać o szatę graficzną swojej witryny?

Odbiorcy, którzy trafią na Twoją stronę internetową, od razu ją skanują. Jeżeli witryna będzie dla nich nieatrakcyjna, od razu z niej wyjdą, a Ty stracisz potencjalnego klienta. Strona internetowa powinna być nie tylko intuicyjna, ale też estetyczna. Powinna być przyjemna dla oka, a tym samym atrakcyjna dla odbiorcy. Pamiętaj, że inaczej będzie wyglądała strona sklepu zoologicznego, a inaczej strona wizytówka doradcy podatkowego.

Szatę graficzną w dużym stopniu tworzy paleta kolorystyczna. Każdy kolor budzi u odbiorcy inne emocje. Niebieski budzi zaufanie, więc świetnie będzie pasował do witryn firm z branży ekonomicznej, a biel i czerń, w połączeniu z minimalistycznym szablonem strony, będzie idealny dla firm sprzedających produkty luksusowe.

Kto może stworzyć stronę internetową?

Zaprojektowanie strony internetowej nie jest prostym zadaniem. Wszystko, co do tej pory poznałeś, jest zaledwie czubkiem góry lodowej. Jeżeli chcesz, aby Twoja strona była widoczna w sieci i przynosiła Ci same korzyści, należałoby skupić się na pozostałych, niezwykle istotnych aspektach strony, takich jak:

  • SEO, czyli zestaw działań, które wpływają na pozycjonowanie się Twojej strony w przeglądarkach internetowych,
  • RWD, czyli Responsive Web Design, czyli responsywność, która polega na automatycznym dostosowywaniu się witryny do urządzenia, na którym jest wyświetlana,
  • Bezpieczeństwo strony, czyli zapewnienie stronie certyfikatu SSL, który gwarantuje poufność przesyłanych danych oraz chroni witrynę przed złośliwym oprogramowaniem i wirusami.
  • Szybkość ładowania strona powinna działać sprawnie. Jeśli będzie ładować się zbyt wolno, użytkownicy odpłyną do konkurencji.

Jeżeli nie masz zdolności informatycznych i nie miałeś do czynienia z tworzeniem stron internetowych, najlepszym wyjściem jest współpraca z agencją marketingową WeNet. Otrzymasz wsparcie własnego opiekuna, który będzie od początku do końca troszczył się o Twój projekt, a profesjonaliści zaprojektują, stworzą i wypromują Twoją stronę internetową. Otrzymasz także domenę i hosting oraz certyfikat SSL. Twój wkład zostanie ograniczony do minimum, dzięki czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu.

Zaprojektowanie strony internetowej to nie lada wyzwanie. Nie można popełnić żadnych błędów, a sam proces może trochę potrwać. Zaoszczędź swój czas i już dziś skontaktuj się z agencją marketingową WeNet.pl, aby zamówić darmową wycenę!

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

nowosadecki24_kf